Mademoiselle Lara te provoacă să fii șic! Interviu Laura Ducu
Laura Ducu a participat la cursul de competente antreprenoriale sustinut in Bucuresti, in octombrie 2014. Planul de afaceri propus de ea a reusit sa o situeze printre cei 5 castigatori ai unui premiu consistent, in bani. Premiul este menit sa sprijine afacerea pe care ea doreste s-o vada inflorind. Pasionata de accesorii hand-made si constienta de importanta responsabilitatii sociale, isi doreste sa faca lumea un loc mai bun.
R: De ce acest tip de proiect?
L.D: Proiectul are, pentru mine, o conotație personală. O persoană foarte apropiată mie, din diverse motive, nu a putut să se integreze niciodată într-un colectiv de muncă, întreaga ei viață depinzând de cineva. Mereu m-a preocupat ce anume se poate face pentru oameni în situația aceasta și am studiat cumva psihologia lor. Deseori am observat că ascund o deprinderere interesanta și migăloasa pe care o pot întreține și dezvolta foarte mult, lăsați în lumea lor. De cele mai multe ori are legătură cu hand-made-ul (croșetat, tricotat, cusut, scluptat în lemn, modelat ceară etc.). M-am gândit apoi dacă persoana aceasta ar avea o astfel de abilitate și mi-am amintit ceva… De când eram foarte mică am URÂT căciulile. Spre disperarea părinților și bunicilor mei, refuzam să le port și la -20 de grade. În adolescență fobia asta s-a accentuat, eu devenind mai preocupată de look. Oricât de scumpe sau sic erau căciulile pe care le primeam cadou, mi se păreau că mă transformă într-o ființă fără pic de stil sau feminitate. Până când am primit o căciulă croșetată, albă. A fost SINGURA pe care am purtat-o an de an. Era făcută de persoana respectivă… De aici până la ideea mea completă, a fost doar un pas.
R: Mademoiselle Lara…, cum ati ales numele marcii?
L.D: Numele final a fost o decizie influențată de un ansamblu de factori. Mi-am dorit ca acesta să includă o referite la prenumele meu, de aici ”Lara”. Apoi m-am jucat cu o mulțime de cuvinte care să dea personalitate, care să spună ceva despre stilul accesoriilor și tot reveneam la ”Miss Lara”, doar că ceva nu era la locul lui… Apoi am zis cu voce tare ”și ce faci acum, mademoiselle, doar nu te împotmolești?”. Totul s-a legat firesc. ”Mademoiselle” reușește să exprime influența pariziană a colecțiilor, eleganța și spiritul tânăr evocat de către stilul produselor.
R: In ultima perioada s-au inmultit producatorii de accesorii crosetate. Cum planificati sa va diferentiati?
L.D: Prin coerența colecțiilor, prin standardul de calitate, prin experiența pe care o voi oferi consumatorilor, prin comunitatea pe care o voi forma în jurul marcii. E foarte important de menționat că ”Mademoiselle Lara” nu va aduce pe piață o serie de accesorii și atât, va aduce o provocare. Și nu mă refer doar la cea exprimată de slogan (”Mademoiselle Lara te provoacă să fii șic!”), care se adresează clientelor – provocarea de a încerca o formă nouă de accesorii, care personalizează cu totul altfel look-ul și feminitatea. Principala provocare pe care o lansează se va adresa artizanilor – includerea oamenilor talentați, dar vulnerabili financiar și greu de integrat in colective, într-o afacere care să îi ajute să se susțină și să capete sensul valorii propriei munci.
R: Pasionatii de handmade-instrument de promovare sau competitori?
L.D: Aș tinde să spun că vor fi combustibilul pentru ”Mademoiselle Lara”. Dacă sunt clienți sau membri ai comunității, e destul de clar de ce. Pasionații de hand-made pot deveni adevărați evangheliști ai stilului pe care îl voi propune publicului. Iar dacă o parte din ei vor deveni competitori… e tot o formă de combustibil. Prefer o competiție pasionată și orginială, care să mă oblige să ridic permanent standardele.
R: Este suficienta prezenta in magazine on-line?
L.D: Cu o comunicare adecvată poate fi suficientă, da. Doar că ”suficient” nu e chiar calificativul care să mă descrie pe mine ca profesionist și nici conceptului din spatele marcii nu i se potrivește. Intenționez să închei un sistem de parteneriate cu o serie de magazine locale, care se adresează aceluaiași public-tinta ca ”Mademoiselle Lara”, dar nu oferă produse similare. Totuși prezența în magazinele online este baza primilor 2-3 ani de viață ai marcii.
R: Cat de importanta este responsabilitatea sociala la nivelul brandului?
L.D: Foarte. În ultimii 3 ani a devenit din ce în ce mai importantă și cred că acest trend este în ascensiune. Un studiu recent a scos în evidență faptul că circa 30% dintre consumatori (cu 12 procente mai mult decât în urmă cu 12 luni) aleg să cumpere produse ale unor marci care susțin în mod activ cauze în care ei cred. Peste 50% dintre respondenți au spus că responsabilitatea socială la nivelul marcii ar trebui să fie inclusă în strategia pe termen lung de dezvoltare a afacerii respective și că este foarte important pentru o marca să se implice în cauze sociale.
Personal eu sunt foarte pasionată de întreaga filosofie din spatele responsabilității sociale, de aici și forma proiectului meu. Cred în principiul karmei, chit că nu neapărat în forma populară care circulă pe la noi: ”bine faci, bine găsești”. Doar că dacă tu ai fost înzestrat cu anumite calități deosebite, care te pot transforma într-un om suficient de puternic încât să MIȘTE ceva pentru o categorie mai vulnerabilă… este de datoria ta morală să o faci. AȘA devine lumea un loc mai bun pentru copiii noștri. Puțin câte puțin, cu fiecare campanie socială, gând bun și ACȚIUNE luată pentru a-ți susține crezurile.
R: De la un bun profesionist, la un bun manager e doar un pas. Sunteti de acord?
L.D: Nu chiar. Cred că e imperios necesar să fii un bun profesionist, ca să poți ajunge un bun manager. Dar nu cred că e suficient. Cred că sunt mai mulți pași. Dincolo de abilitățile specializate pe domeniul în care ești manager, cred că trebuie să ai și un întreg arsenal de aptitudini personale si sociale. Totul asezonat cu inteligență emoțională și flexibilitate. Un manager bun este un profesor bun, un om care investește permanent în oamenii din echipă. Relația cu membrii echipei și felul în care o gestionează este ceea ce separă, într-un final, un manager bun de altul care este doar un bun profesionist în domeniul său.
R: Va rog sa adresati un mesaj organizatorilor cursului
L.D: Organizatorii concursului sunt oameni care și-au folosit capacitățile (native și construite) spre a da înapoi ceva Universului. Au construit un proiect menit să identifice oameni cu potențial, oameni cu idei, posibili lideri. I-au adus la un loc pe acești oameni, le-au dat instruirea de care aveau nevoie pentru a-și pune ordine în idei și curaj în inițiativă, apoi au reușit să găsească resurse financiare care să îi impulsioneze pe o parte din ei să pornească la modul concret inițiativa.
Independent de concurs, le-au oferit oricum tuturor participanților un cadou foarte prețios: oportunitatea de a învăța cum să se ajute singuri, de a afla CUM pot deveni inițiatori de afaceri.
Pentru mine cel mai important a fost votul de încredere. Votul de încredere că pot schimba ceva în societatea în care trăiesc. Datorită organizatorilor am șansa de a începe să dau înapoi Universului pentru toate cele primite până acum. Poate sună simplu sau siropos, dar realitatea este că au reușit să declanșeze un lanț al intențiilor și inițiativelor bune, un lanț care poate schimba vieți… Dacă vi se pare ușor de realizat, vă provoc pe oricare să încercați.
*****
Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.
Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!