Leadeship feminin
Cum să definim cât mai simplu noţiunea de leadership? Criteriile dominante nu sunt ele încă, în mare parte, de natură masculină?
Leadership-ul este înainte de orice, capacitatea de a ispiti oamenii pentru a urca la bord cu tine și este foarte mult legat de ceea ce inspiră persoana liderului. Uneori, în Franța – de exemplu -, se confundă poziția înaltă cu leadership-ul și totuşi nu toți bărbații și nu toate femeile care exercită funcţii înalte sunt neapărat lideri. Poţi fi un patron foarte mare şi fără a avea calități de lider, iar din această perspectivă leadership-ul masculin este într-adevăr biotopul dominant. Leadership-ul masculin s-a format în decurs de mii de ani, timp în care femeia a fost ținută departe de putere. El se exercită la nivel de stat, la nivelul armatei și al companiilor și se caracterizează prin dorința de a exercita puterea, cu o dimensiune aproape mesianică.
În ce fel leadership-ul feminin este diferit de cel masculin?
Cele două tipuri de leadership sunt la fel de diferite cum sunt diferite partea umbrită și cea însorită a aceluiaşi munte! Stilul standard de leadership feminin, încă în formare, este foarte diferit de cel al bărbaților. Femeia vrea să meargă mai înainte, este mai pasionată, mai puțin cinică și este capabilă de a obține un sprijin puternic de la cei din jur. Femeia nu este un animal cu sânge rece, cum este bărbatul. Ea este mult mai concretă, axată pe rezultate. De exemplu, în timpul unei întâlniri femeia va încerca să ia decizii, în timp ce bărbatul se va strădui să strălucească în centrul discuţiilor. Femeia este credincioasă, loială și onestă faţă de companie, contribuie susţinut la procesul de creştere a liderilor, este atentă la problema bunăstării vieții şi se gândeşte permanent la echilibrul dintre viața personală și cea profesională.
Liderul femeie constituie un avantaj real pentru orice companie?
Da, este un avantaj real și oricum compania nu are de ales, nu își poate permite să renunțe la 50% din angajaţii săi! Am observat că liderul femeie obţine mai ușor adeziunea echipelor cu care lucrează. Și că, de multe ori, atunci când o femeie părăseşte compania, lanţul de plecări în urma ei este mai mare decât în cazul în care un bărbat părăseşte compania. Cifra de afaceri într-o companie mai “feminină” este mai puțin generală. Dar dacă femeia are calităţi pe care bărbatul nu le are, ea nu-l înlocuieşte, ci îl completează.
Unele femei pot fi tentate să adopte în conducere comportamente tipic masculine?
Există riscul, în cazul în care o femeie vine la putere, să adopte un stil de conducere masculin. În acest caz, e ca atunci când trimiţi un semnal semantic de subordonare, de supunere. În cele din urmă, ea ucide leadership-ul ei natural și, mai mult, face ca bărbaţii să devină zeflemitori la adresa ei! Viziunea acestora din urmă asupra femeilor nu s-a schimbat, ei rămân în continuare misogini: după părerea lor, femeile sunt isterice, hormonale, prea operaționale, lipsite de asertivitate! Am avut ocazia să întâlnesc patroni de întreprinderi în care angajatele femei sunt majoritatea. Am aplicat un chestionar unor patroni, şi la întrebarea „sunt multe angajate femei în compania dvs.?” majoritatea patronilor bărbaţi au răspuns sec: „prea multe”, în timp ce patronii femei au răspuns că „nu există niciodată suficient de multe”.
Autor: Liana Popa
******
Material realizat in cadrul proiectului EVA – Evolutie Valoare Antreprenoriat pentru femei pe piata muncii implementat de către Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, în parteneriat cu Asociatia Four Change, SC Centrul de Consultanţă şi Studii Europene SRL, Fundatia Crucea Alb Galbenă, SC Green Team Actual SRL şi Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău.
Proiectul este cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – Investeste in oameni!