Clubul AVENTURĂ PRIN LECTURĂ – aventura continuă
Cu fiecare pagină citită, copiii din comunități vulnerabile se aventurează mai adânc în lumea cunoașterii și imaginației. După succesul primelor ediții, clubul „Aventura prin Lectura” își continuă misiunea de a încuraja lectura și de a sprijini dezvoltarea competențelor de literație. Fiecare întâlnire este o nouă oportunitate de a explora universuri fascinante, alături de colegi și profesori, într-o atmosferă care încurajează curiozitatea și pasiunea pentru învățare.
Din februarie 2025, extindem inițiativa de sprijinire a copiilor din comunități vulnerabile din județul Giurgiu, prin desfășurarea de noi activități în localitățile Cartojani și Stoenești. Acest demers se înscrie în linia intervențiilor începute în 2023 la Cosoba și continuate în 2024 în comuna Crevedia Mare, contribuind la consolidarea unei rețele de sprijin educațional construită pas cu pas, în funcție de nevoile reale ale copiilor.
SCOPUL PROIECTULUI: Împreună împotriva analfabetismului funcțional
Acest proiect are ca scop prevenirea și combaterea riscului de analfabetism funcțional în rândul copiilor aflați în situații de vulnerabilitate. Ne concentrăm pe oferirea accesului la activități de literație – dezvoltarea competențelor de citire și scriere care susțin înțelegerea, învățarea, folosirea și evaluarea critică a informațiilor din texte scrise, digitale sau vizuale.
OBIECTIVE
O1. Dezvoltarea literației la copiii vulnerabili din școlile partenere.
O2. Creșterea accesului cadrelor didactice la formări profesionale pentru susținerea literației în procesul educațional.
O3. Implicarea părinților și creșterea gradului de conștientizare cu privire la rolul lecturii în dezvoltarea copiilor.
ACTIVITĂȚI PRINCIPALE
În centrul acestui proiect United Way Romania implementat de Asociația Four Change stă convingerea că lectura poate schimba destine. De aceea, am gândit o serie de activități care nu doar să dezvolte abilitățile de literație ale copiilor, ci și să creeze un context educațional și comunitar favorabil învățării autentice.
Spații de lectură care inspiră
În școlile partenere, vom amenaja cluburi de lectură – spații prietenoase, atractive și funcționale, gândite special pentru a stimula curiozitatea și dragostea de lectură. Aceste locuri vor deveni repere pentru copiii care caută povești, idei și sensuri.
Înțelegerea punctului de plecare
Pentru a adapta activitățile la nevoile reale ale copiilor, vom începe cu o evaluare individuală a nivelului de literație. Astfel, vom putea construi un traseu educațional personalizat, cu obiective clare și sprijin adecvat.
Literația ca experiență, nu ca obligație
Dezvoltarea literației nu înseamnă doar exerciții și teme, ci și experiențe vii. Vom stimula progresul prin:
- implicarea cadrelor didactice în programe de formare profesională centrate pe literație;
- activități de tip peer learning și tutoring, în care copiii învață unii de la alții;
- excursii tematice în librării, biblioteci și alte spații culturale, dar și întâlniri cu persoane care pot deveni modele – scriitori, tineri cititori pasionați, oameni care inspiră prin poveștile lor.
Comunitate activă, voluntariat implicat
Voluntarii vor avea un rol esențial în susținerea copiilor. Fie că oferă sprijin educațional, fie că se implică în amenajarea spațiilor sau în strângerea de resurse, contribuția lor va aduce plusvaloare întregului demers. Proiectul devine astfel o punte între școală și comunitate.
Părinții – parteneri în educație
Nu în ultimul rând, ne propunem să consolidăm relația dintre familie și educație. Vom organiza întâlniri tematice cu părinții, în care vom discuta despre rolul lecturii în familie și despre cum pot susține, în mod concret, dezvoltarea gustului pentru citit al copiilor lor.
REZULTATE AȘTEPTATE
- Două cluburi de lectură amenajate;
- Cel puțin 4 cadre didactice vor participa la cursul de formare profesională care vizează abilitarea cadrelor didactice pentru susținerea unui demers didactic care să conducă la dezvoltarea literației la elevi;
- Cel puțin 120 de copii aflați în situație de vulnerabilitate socio-economică vor beneficia de evaluarea nivelului de literație;
- Cel puțin 120 de copii aflați în situație de vulnerabilitate socio-economică vor participa săptămânal la activități de literație;
- Cel puțin 100 de copii își vor dezvolta nivelul de literație, în urma participării la activitățile din proiect;
- Toți cei 120 de copii vor beneficia de o masă caldă/ gustări în zilele în care participă la activități;
- Cel puțin 15 voluntari vor fi implicați în activitățile proiectului;
- Se vor organiza cel puțin 8 activități dedicate celor 60 de părinți pentru conștientizarea și implicarea în activități de lectură cu copiii;
- Toți cei 522 (160 Stoenești + 360 Cartojani) copii din cele două școli vor putea beneficia de cluburile de lectură și cărțile cu care sunt dotate.
Titlu proiect: Aventură prin lectură
Finanțator Fundația United Way of Romania – Drumul Împreună România| Sumă 189.512 RON
Durată: Februarie 2025 – Noiembrie 2025
Beneficiari: Școala Gimnazială Nr.2 Cartojani – 60 de copii , Scoală Gimnaziala Nr. 1 Stoenesti – 60 de copii – aflați în situație de vulnerabilitate socio-economică/educațională/ risc de eșec școlar.