A II-a Intalnire de planificare strategica a Asociatiei Nationale a Infirmierelor
In perioada 21-23 august 2015, la Mamaia-Hotel Mercur a avut loc ce-a de-a doua intalnire a Asociatiei Nationale a Infirmierelor. Evenimentul si-a propus pe de o parte, trecerea in revista a misiunii, viziunii si valorilor ANI, precum si reamintirea nevoilor identificate in cadrul primei intalniri organizate in iunie 2015, la Odorheiu Secuiesc. Pe de alta parte, s-a dorit: stabilirea obiectivelor strategice ANI pentru urmatorii 5 ani si identificarea obiectivelor operationale, precum si a activitatilor specifice pentru urmatorul an.
La intrevedere a participat un numar de 20 de persoane, membre ANI si sustinatoare, absolvente curs de calificare ca infirmiera sau inca participante, avand pregatire profesionala ca si: infirmiere, asistente sociale, ingrijitoare batrani la domiciliu, asistente, dar si si studente la medicina.
Inititatorii proiectului, reprezentantii CARITAS ALBA IULIA, au aplaudat prezenta la eveniment si adresand cuvantul de bun-venit au reamintit celor prezenti ca ANI s-a nascut din dorinta ca profesia sa nu mai fie marginalizata, iar persoanele care lucreaza ca infirmiere sa beneficieze de certificat de calificare.
Pe parcursul celor 2 zile, facilitatorul intalnirii a fost doamna Aurelia Pasare, Presedinte al Asociatiei Four Change.
Prima zi a workshop-ului a debutat cu trecerea in revista a notiunilor cu care s-a lucrat in prima sesiune (iunie 2015, Odorheiu Secuiesc). S-au identificat atunci: misiunea, viziunea, valorile, stakeholderii si nevoile ANI. Astfel, participantii au vorbit despre:
- Misiunea ANI: reprezentarea intereselor infirmierelor din Romania pentru ca ele sa-si exercite profesia la cel mai inalt grad de calitate si profesionalism.
- Viziunea ANI: Infirmierele din Romania vor avea siguranta locului de munca, vor fi respectate si apreciate, le vor fi aparate drepturile si totodata vor respecta nevoile pacientilor.
- Nevoile ANI:
- Delimitarea si respectarea programului si sarcinilor de lucru.
- Lipsa serviciilor suport pentru infirmiere (consiliere, orientare in cariera, formare profesionala continua).
- Lipsa resurselor materiale din spitale si din domeniul social.
- Lipsa resurselor financiare care determina lipsa locurilor de munca.
- Alocarea numarului mare de beneficiari /infirmiera.
Participantele au realizat ca nu pot rezolva singure aceste probleme, dar ca prin eforturi comune pot si vor contribui la imbunatatirea situatiei.
Luandu-se ca exemplu una dintre nevoile enumerate mai sus, facilitatorul a indrumat catre determinarea obiectivelor, explicand maniera in care o nevoie se poate transforma intr-un obiectiv si anume: pozitivarea unei situatii negative.
Cei prezenti au fost ulterior impartiti in 2 grupe de lucru si au determinat obiectivele aferente celor 5 nevoi identificate anterior. In aceasta maniera, s-au determinat urmatoarele obiective:
- Crearea conditiilor optime in vederea delimitarii si respectarii programului si sarcinilor de lucru.
- Asigurarea serviciilor suport pentru infirmiere (consiliere, orientare in cariera, formare profesionala continua).
- Asigurarea resurselor materiale necesare pentru desfasurarea activitatii.
- Asigurarea resurselor financiare necesare si cresterea/mentinerea locurilor de munca.
- Asigurarea/alocarea personalului calificat in functie de numarul si nevoile pacientilor/beneficiarilor.
In cadrul celei de-a doua zi a workshop-ului, lucrarile au inceput cu trecerea in revista a aspectelor pe care si le-au asumat fiecare dintre cei prezentiin cadrul intalnirii organizate in iunie 2015. A reiesit ca obiectivele au fost atinse, in ceea ce priveste promovarea ANI si cresterea numarului de membri.
Facilitatorul a explicat ce inseamna notiunea de obiectiv strategic si care sunt caracteristicile unor astfel de obiective SMART: specifice, masurabile, abordabile, realizabile, incadrate in timp. Dupa exemplificare si enuntarea unui obiectiv specific, participantii au fost impartiti in 5 grupe de lucru care au fost invitate sa lucreze pe cate un obiectiv din cele identificate anterior, in vederea stabilirii obiectivelor specifice pe 1 AN.
Din discutii a reiesit, printre altele, importanta activitatii de lobby si advocacy, precum si a atragerii de sponsorizari, redirectionarea impozitului pe venit/profit catre ANI.
Ulterior, dupa exemplificarea de catre facilitator, participantii au fost invitati sa identifice stakehoderii si beneficiile, fuctie de obiectivele specifice propuse. S-a lucrat, din nou, pe grupe.
In vederea finalizarii exercitiului, pentru fiecare obiectiv stabilit, s-au determinat activitatile, urmandu-se schema: CINE/CE/Pentru CINE/In CAT timp/Cu ce REZULTAT face?
La sfarsitul intalnirii, participantii au fost invitati sa treaca pe cate un biletel, cu ce emotie/gand pleaca de la intalnire si ce responsabilitate isi asuma pentru ANI, pana la sfarsitul anului 2015. Majoritatea dintre participante au plecat incarcate, emotionate, mandre, responsabile, bucuroase si si-au asumat: promovarea ANI, atragerea de noi membri, atragerea de sponsorizari.
Evenimentul a reusit sa-si atinga obiectivele propuse, iar intalnirea a fost una fructuoasa.
Multumiri tuturor! Sa ne revedem cu bine si sa reusim sa ducem la indeplinire toate obiectivele propuse!
Nota:
*Pentru orice informaţie suplimentară, accesaţi www.infirmiera.ro sau pagina de facebook Asociatia Nationala a Infirmierelor. Persoană de contact: Szabo Erzsebet, Director: 0732-830181, email: erzsebet.szabo@caritas-ab.ro.
**Material realizat în cadrul proiectului “Calificarea femeilor în meseria de infirmier: o șansă pentru servicii medicale și sociale de calitate”, implementat de Asociaţia Caritas Alba Iulia – Asistenţă Medicală şi Socială în parteneriat cu Asociaţia Four Change şi Centrul Diecezan Caritas Iasi şi co-finanţat de Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Investește în oameni!